7 Temmuz 2013 Pazar

Sıradışı Kariyer - Piyale Madra


Piyale Madra kimdir?
Piyale Madra Ankara'da doğdu. Ortaöğrenimini bu kentte tamamladı. 1974'te Fransa'ya giderek eğitimini Grenoble'daki Ecole des Beaux-Arts'da sürdürdü. 1977'de D.G.S.A. Uygulamalı Endüstri Sanatları Yüksekokulu Grafik Bölümü'nü bitirdi. Grafik çalışmalarını 1981'de Stockholm'da sürdürdü.
Madra, önce "Piknik" Bantlarıyla tanındı. Piknik 1982'de Milliyet'te başladı. Ardından yaklaşık 10 yıl boyunca Cumhuriyet'te yayınlandı. 1992'de ise Türkçe ve İngilizce olarak kitaplaştı.
Piyale Madra "Ademler ve Havvalar"ına ise 1994'te Yeni Yüzyıl gazetesinde başladı. Gazetenin 1998'de yayın yaşamına son vermesi ile Radikal'e geçen "Ademler ve Havvalar"ın ilk kitabı aynı yıl Yapı Kredi Yayınları'ndan çıktı. "Piknik"ler de "Ademler ve Havvalar"da çizgi film oldular. "Piknik"ler TRT1'de "Ademler ve Havvalar" NTV'de yayınlandı. Piknik yurtdışına da açıldı. Yayın haklarını İspanyol Televizyonu "Canal Metro" satın aldı.

1)   Radikal gazetesindeki “Ademler ve Havvalar” adlı bant karikatürleriyle ile güldüren ve düşündüren, hayatımızı renklendiren bir kişi olarak biliniyorsunuz. Bu merakınız nasıl başladı? Nasıl gelişti? Sizi yönlendiren kişi/olay neydi?

     Cevap klasik olacak, çocukluğumda resme çok meraklıydım, ressam olmak istiyordum. Evimize o dönemin mizah dergisi " Akbaba" alınırdı. Ayrıca ağabeyim  Amerikan mizah dergisi "Mad"i getirirdi. Bu iki farklı kültürün dergileriyle çocukluğum geçti.80'li yıllar bant karikatürün Türkiye'de patlama yaptığı yıllardı. Ayrı tellerden çalan  biz beş çizer Cumhuriyet gazetesinde buluştuk.10 sene sonra "Piknik"i bitirip çok daha farklı bir çizgiye "Ademler ve Havvalar “a başladım.

2)  Uygulamalı Endüstri Sanatları Yüksekokulunda Grafik bölümünü bitirdikten sonra grafik çalışmalarıyla sürdürdüğünüz kariyerinizi, ileride bir karikatürist olarak şekillendireceğinizi planlıyor muydunuz? Süreç nasıl gelişti?

     O yıllarda karikatüristlik meslek olarak görülmüyordu. Hele bir kadın için iyice uzak bir durumdu. Mizahla çok ilgiliydim ama karikatürist olayım gibi bir düşünce içinde değildim. Sadece bir gün bir kedi çizdim ve gerisi geldi.




3)  Grafiker olarak edindiğiniz deneyimlerinizin kariyerinize etkileri oldu mu? Varsa nelerdir?

     Mutlaka olmuştur ama teknik açıdan. Karikatür, düşünsel potansiyele dayalı bir sanat dalı. Dolayısıyla dünyaya  açık olmayı, toplumsal değişimleri takip etmeyi gerektiriyor. 

4)  Yaptığınız işte sizi başarıya götüren özellikleriniz nelerdir?
Çizim yaparken mutlu oluyorum. Sonucu beğenirsem daha da mutlu oluyorum.

 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder