2 Ocak 2013 Çarşamba

"Hep çalışmak, hep gelişmek ve hiç yorulmamak..."


Ege Genç İş Kadınları Derneği (EGİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Işın Yılmaz, profesyonel yaşamda edindiği yedi yıllık deneyimin ardından kendi işini kurma öyküsünü, kadın girişimcilerin karşılaştığı zorlukları ve EGİKAD'ın kadın girişimcilere verdiği destekleri HRM Bülten okurlarıyla paylaştı...


Kendinizden kısaca bahseder misiniz? 

Şu anda başkanı olduğum EGİKAD’da 2,5 yıldır bulunmaktayım. EİB’de on yıl Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyeliği yaptım. EBSO’da iki yıldan bu yana meclis üyesiyim. 144 kişilik mecliste bulunan sadece dört kadından biriyim. Bunların yanı sıra AB Dış İlişkiler Komisyonu'ndayım, İzmir İtalyan Ticaret Odası'nda Yönetim Kurulu üyesiyim. BASİFED’de Yönetim Kurulu’nda saymanım. EGSD’de Yönetim Kurulu üyeliği yaptım. TAİAD’de üyeyim. DEVAK’ta EBSO'yu temsilen bulunuyorum. Buca Kızılay Yönetim Kurulu'nun kurucu üyesiyim. Slow Food Urla’ya üyeyim. Kınık Organize Sanayi Bölgesinde Mütevelli Heyeti üyesi ve Yönetim Kurulu üyesiyim.

Kendi işinizi kurmaya nasıl karar verdiniz? 
Kendi işimi 1994 yılında ilk kez kurdum. Gordion isminde bir gömlek mağazasıydı. Yedi yıllık profesyonel çalışma hayatım sonrasında artık kendime ait bir işyerim olsun istedim. 2006 yılına kadar Gordion markasının tescilini alarak iki perakende mağazada ve zaman zaman toptan olarak iç piyasada ve Balkan ülkelerine ihracat yaparak sattım. Bu sırada eşim de ortak olduğu gömlek fabrikasından ayrıldı ve bana ortak fabrika kurmayı teklif etti. 26 Haziran 1997 yılında Mergü Tekstil’i kurduk. On beş yıldır Avrupa ve Amerika’ya önce gömlek, sonrasında diğer ürün gruplarını da ilave ederek ihracat yapıyoruz. Bu sırada iç piyasada kendi markamı sürdürmem kolay olmadı. Yurt dışında bulunan firmalara pazarladığım ürünleri dikmeyi tercih ettik. Ama kendi markamı her an tekrar canlandırmayı düşünüyorum.

İşinizi kurma sürecinde ne gibi desteklere ihtiyaç duydunuz? Nereden veya kimlerden destek aldınız?
Maddi destek için elimizdeki birikimleri kullandık. Hiçbir yerden ve hiç kimseden maddi destek almadık. Emin ama yavaş yavaş büyümeyi ve ilerlemeyi tercih ettik. Eleman ihtiyacı, özellikle "yetişmiş makinacı” ihtiyacı duyduk ama hiçbir zaman bundan destek alamadık. Elemanlarımızı da kendimiz yetiştirdik.

Girişimlerde destek almak için neler yapmak gerekiyor? 
Şu anda KOSGEB’in verdiği desteklerden yararlanılıyor. Bunun yanında özellikle kadınlara yönelik girişimcilik desteği veren bankalar var. Eğitilmiş eleman bulmak daima sorun. Ama İşkur’a başvurulduğunda ve belli sayıda kursiyer toplandığında meslek eşleştirme bursları verilebiliyor. Bir de UMEM projesi var. İşyerlerinde eğitilen elemanların yanında meslek liselerinden de yardım alınabilir diye düşünüyorum.

Kadın girişimcilerin karşılaştığı / karşılaşabileceği zorluklar nelerdir? Benzer şekilde iş hayatında kadınları en çok neler zorluyor? 
Finansman, pazar edinme, ev hayatı ve iş hayatı arasında denge kurabilmek. İş hayatında en zor olan işini ve kendini kabul ettirebilmek. Temsil ve karar mercilerinde erbaplar bulunduğundan, kuralları kendileri koyarak, dayanışma içinde oluşturdukları zinciri bozmak istemiyorlar. Kadınları aralarına alarak var olan işleyişin değişmesini istemiyorlar. Kendi şartlarına uygun ayrıcalıklar oluşturarak iş hayatında birtakım avantajlar sağlıyorlar.

EGİKAD olarak kendi işini kurmak isteyen kadınlara destek veriyor musunuz? 
Evet, öncelikle kendi işini kurabilmiş ve sürdürülebilen iş kadını örnekleri olan dernek üyelerinden tavsiyeler alabiliyorlar. KOSGEB vb. kurumların ve bankaların destekleri hakkında bilgilendirmeler ve yönlendirmeler ayarlayabiliyoruz. En önemlisi onlara cesaret veriyor ve devam etmelerini öğütlüyoruz. Ayrıca kuracakları iş kollarıyla bağlantılı olan, bilgili ve birikimli olan kişilerle buluşabilmeleri için elimizdeki adreslerle yönlendirme yapıyoruz.

Kendi işini kurmak isteyenlere neler tavsiye edersiniz? 
Öncelikle çok istemek gerekiyor ve de çok, çok çalışmak! Çalışma hırsı, azim, iyi bir pazar araştırması yapmak, kuracağı iş konusunda bilgi ve tecrübe donanımı taşımak ve de partnerlerini doğru seçmek gerekir. Hayallerini gerçekleştirmek için içindeki heyecanı ve azmi hep diri tutmak, düşünce kalkmayı bilmek, hep gelişmek ve geliştirmek gerek. Hep istemek, hep çalışmak, hep gelişmek ve hiç yorulmamak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder