2 Ocak 2013 Çarşamba

"Birbirimizin en büyük destekçisiyiz"


İş Kadınları Derneği Kurucu Başkanı Şenay Ekingen'e girişimcilik öyküsünü, derneğin faaliyetlerini ve kendi işini kurmak isteyenlere tavsiyelerini sorduk...

Kendinizden kısaca bahseder misiniz? 

Kıbrıs doğumluyum. On yıllık bir memurluk hayatım oldu. 1987 yılından beri kendi kurduğum işletmemde çalışmaktayım. Değişik sivil toplum örgütlerinde görev yaptım ve yapmaktayım.  Bir kısmından bahsetmem gerekirse Dev-İş sendikası, Yurtsever Kadınlar Birliği ve Gençlik Merkezi'nin yanında 2007 yılında kurulan İş Kadınları Derneği'nin kurucuları arasında yer aldım. Yine kurucu başkan olarak iki dönem görev yaptıktan sonra halen derneğin yönetim kurulunda ekonomi komitesinden sorumlu üye olarak görev yapıyorum. Cumhuriyetçi Türk Partisi'nde çeşitli kademelerde bulundum. Kadın Kollarının kurulmasından görev alıp kurucu başkanlık yaptım. Uzun yıllar başkanlık görevini yürüttüm. Halen Parti Meclisi üyesiyim. Evli ve iki çocuk annesiyim.

Kendi işinizi kurmaya nasıl karar verdiniz? 
1977-87 yılları arasında Sanayi Holding işletmelerinde çalıştım. 1986 yılında başlatılan özelleştirme çalışmalarında iki büyük grup halinde çalışanlar işten çıkarıldı. Bu maksatla yapılan çalışmalar yani çalışanı - süresiz izne- gönderme de kriter çoğunlukla ihtiyaç noktasına ve işteki verimlilik performansının değerlendirilmesine dönük değil, siyasi iktidara yakınlığınızla ilintiliydi. Bir yıllık arada siyasi aidiyetim yüzünden ikinci grupta benim de işimi kaybedebileceğimi düşündüm. Sıranın bana da gelmesini beklerken daha özgür olmak adına kendi işimi kurmaya karar verdim.

İşinizi kurma sürecinde ne gibi desteklere ihtiyaç duydunuz? Nereden veya kimlerden destek aldınız?
İşimi kurarken ne yapabileceğimi çok düşündüm. Hem piyasada çok fazla olmayan hem de fazla sermaye istemeyen bir işletmenin hayalini kurdum. Bilgi ve becerilerimi de düşündüm. Yıllar önce el sanatları ile ilgili üst eğitim alıp öğretmen olmak istemiştim ama olmamıştı. Bu dönemi biraz da fırsat bildim ve Kıbrıs el sanatları üretim ve pazarlamasına dönük bir işyeri açarak değerlendirdim. El işlerimizi atalarımızdan miras bulduğumuz gibi aslında sistemi de bir noktada miras bulduk. Asırlardır adamız el işlemeleriyle de ünlüydü ve sürekli üretimi yapılmaktaydı. Turizm, lokomotif ve ana sektör olmasıyla el işlerini de bir anlamda parçası olmasına karar vermemde etkili oldu. Elbette başlangıçta üreticiye ulaşmak için köylerden gelen mesai arkadaşlarımdan destek aldım. Daha sonra ulaştığım ustalardan kumaşı biçme ve desenlerle ilgili destek aldım.

Bu tarz destekler almak için neler yapmak gerekiyor?
Destek almak için öncelikle doğru kişilerden doğru desteği alabilmek adına talepkâr olmalısınız. Öğrendiklerinize yorum katabilmeli ve kıyaslayabilmelisiniz. Bazen doğruya uzun vadede ancak ulaşabilirsiniz. Bizim sektörde ve üretim sisteminde üreticilerin yani kadınların yeri çok önemlidir. Her şeyden önce onlar ailenizin bir parcası gibidir. Ve aslında birbirimizin en büyük destekçisiyiz.

Kadın girişimcilerin karşılaştığı / karşılaşabileceği zorluklar nelerdir? Benzer şekilde iş hayatında kadınları en çok neler zorluyor? 
İş hayatımda sırf kadın olduğum için sorunum oldu diyemem. Bunun sebebi ülkemin demokrat ve laik  bir yapıya sahip olmasıdır. Evdeki sorumluluklar ise kendi doğallığı içinde aile fertleri ile paylaşılarak yürüdü. En zoru, sürekli yenilik ve fark yaratma adına kendi kendimle yarışmamdır.

İş Kadınları Derneği olarak kendi işini kurmak isteyen kadınlara destek veriyor musunuz? 
İş Kadınları Derneği olarak misyonumuz gereği zaten sürekli araştırma ve anketler hazırlıyor ve düzenli olarak ekonomik yaşamın resmini çekiyoruz. Bu genel anlamda makroekonomideki sorunları, gelişmeleri, ihtiyaçları ve beklentileri ortaya koyuyor. Eğitim çalışmaları ve seminerler düzenliyoruz. Dünyadaki son gelişmeleri üyelerimize aktararak yöneticilik bağlamında, bilgi anlamında katkıda bulunmaktayız. Derneğimiz, başarı hikâyelerini öne çıkartmanın genç ve yeni girişimcilere örnek olabileceğini düşünerek iki yıldır Turkcell ile birlikte yılın kadın girişimcilerini seçmektedir. Ayrıca rol model olabilecek kişileri etkinliklerimize konuşmacı olarak davet etmekteyiz.

Kendi işini kurmak isteyenlere neler tavsiye edersiniz? 
Öncelikle severek, isteyerek çalışacağınız bir iş kolu olabilirse iyi olur diyorum. Elbette piyasa ve ülke ihtiyacına göre geleceği olan bir iş koluna yatırım yapmak veya yönelmek gerek. Kararınızı alırken kendinize güvenmeli, cesur olmalı ve ekip çalışmalarını taşıyabilmelisiniz. Ancak sadece iş kurmamalı hayatta var olabilmek için, aynı zamanda sivil toplum örgütlerinde de görev alabilmeli kişi. Böylece hem beynini dinlendirir ve daha üretken olur hem de sosyal yaşamın da içinde olur. Bu da iş hayatı için bir nefestir.

HRM Bülten Ocak 2013 ~ İçindekiler:

Giriş yazısı: Özel Sayı: Kadın Girişimciler
"Girişimciliğin istenirse öğrenebilir bir kavram olduğuna inanıyoruz" Özden Anık Tekir, Özyeğin Üniversitesi Girişimcilik Merkezi Yöneticisi
İhtiyaçları kaynaklarla buluşturabilmek, Bedriye Hülya, b-fit Kurucusu
"Hep çalışmak, hep gelişmek ve hiç yorulmamak..." Işın Yılmaz, Ege Genç İş Kadınları Derneği (EGİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı
"Birbirimizin en büyük destekçisiyiz" Şenay Ekingen, İş Kadınları Derneği Kurucu Başkanı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder