THINKNEURO
HAKKINDA
ThinkNeuro’nun yönetici ortağı Dr. Yener Girişken pazarlama doktorasını ve
tezini bilinçaltındaki marka algısını en etkin biçimde yansıtan marka kişiliği üzerine yazdı. Sonrasında nöropazarlama
uygulamalarının tüketicinin duygularını etkin biçimde ölçebilmesinden dolayı bu
alana yöneldi ve ThinkNeuro’yu kurdu.
Dr. Yener
Girişken Kimdir?
ThinkNeuro,
Yönetici Ortağı
Dünya Nöropazarlama Bilim ve İş Konseyi (NMSBA), Türkiye Başkanı
Dünya Nöropazarlama Bilim ve İş Konseyi (NMSBA), Türkiye Başkanı
Doktorasını İstanbul Üniversitesi Pazarlama Bilim Dalı'nda
alan Girişken, ABD'de Kuzey Karolina Üniversitesi'nde Pazarlama Masteri
yapmıştır. Türkiye'nin ilk neuromarketing şirketi ThinkNeuro'nun kurucusu ve
yönetici ortağıdır. Thinkneuro, son üç yılda nörobilim
yöntemleriyle 400'e yakın pretest ve posttest reklam araştırması yaparak,
başarılı reklamın kodlarını deneklere herhangi bir soru sormadan ortaya
koymuştur. Bu araştırmalar sırasında gönüllü deneklerin beyin dalgaları (EEG)
ve göz hareketleri (Eye Tracking) senkronize biçimde ölçülmüştür.
Türkiye ve dünyada nöropazarlama alanında birçok konferansa
konuşmacı olarak davet edilen Girişken, Dünya Nöropazarlama Bilim ve İş
Konseyi (NMSBA)'nin Türkiye başkanıdır, Bilgi Üniversitesi Pazarlama İletişimi
Yüksek Lisans Programı'nda nöropazarlama dersi vermektedir.
ThinkNeuro firmasının kurulum süreci nasıl gerçekleşti? Fikir nasıl
oluştu ve olgunlaştı?
-
2010 yılının sonunda doktorayı tamamlayınca,
ortaklarımla bir araya gelerek Thinkneuro’yu kurduk. ABD’de tanıştığım
nöropazarlama kavramı hem akademik, hem de ticari olarak giderek yaygınlaşmaya
başlamıştı. Ancak bu alanda faaliyet gösteren hiçbir şirket bulunmuyordu.
Yurtdışından getirdiğimiz cihazlar ve nöroloji alanında aldığımız bilimsel
desteği pazarlama bilgi ve tecrübemizle birleştirerek Thinkneuro’yu kurduk.
Firmanızın kuruluşlara sunduğu hizmetler neler? Daha çok hangi
sektörlerde hizmet veriyorsunuz? Ne tür talepler alıyorsunuz?
-
Öncelikle reklam araştırmalarında kullanılan
metodolojimiz sonrasında alışveriş deneyimi, ambalaj ölçümleri ve marka
konumlandırma çalışmalarıyla çeşitlendi. Son 3 senede 400’ün üzerinde reklam
ölçümü yaparak Türkiye’nin en çok reklam araştırması yapan şirketi olduk. Bunun
yanında web sitemizde ve çeşitli medya kuruluşlarında da paylaştığımız marka
algısı araştırmalarıyla tüketicinin bilinçdışı süreçlerini de hesaba katarak
ilgi çeken çalışmalara imza attık.
-
Araştırmalarımız FMCG, gıda, otomotiv ve finans
sektörü başta olmak üzere, perakende, beyaz eşya ve gsm sektörlerinde de talep
görmekte. Son zamanlarda tüketici deneyiminin beyin dalgaları ve göz takibi
(eye tracking) yöntemleriyle ölçümlendiği çalışmalara talep artıyor. Çünkü
marka olma sürecinin en çok deneyimlerle şekillendiği artık biliniyor.
Nöropazarlama (NeuroMarketing) nedir? Nasıl çalışır? Yapılan işleri Nöropazarlama
bakış açısıyla görmeye çalışmak nasıl bir fayda sağlar?
-
Nöropazarlama, tüketicilerin beyanlarına
başvurmaksızın, çeşitli beyin görüntüleme ve göz takibi (eye tracking)
yöntemleri kullanılarak pazarlama uyaranlarına verdikleri tepkiyi ölçerek
pazarlama süreçlerinin daha etkin hale getirilmesidir. Nöroloji ve pazarlama
biliminin birlikteliği adeta sosyal bilimlerle pozitif bilimlerin kucaklaşarak disiplinlerarası
yeni bir alanın ortaya çıkmasıdır.
-
Şirketler şimdiye kadar tüketicilerin beyanlarına
dayanarak pazarlama stratejilerini tasarlıyorlardı. Ancak tüketicilerin,
yapacaklarını söyledikleriyle yaptıkları arasındaki makasın bu denli açık
olduğu anlaşılınca, daha yaratıcı pazarlama araştırmaları yöntemlerine dair
arayışlar arttı. Nöropazarlama da tam olarak bu noktada şirketlerin
ihtiyaçlarını karşılayarak, beyin görüntüleme teknikleriyle, tüketicilere
herhangi bir soru sormadan onların algılarını ölçme ve pazarlama çıktısı üretme
yetisine sahip olduğunu gösterdi. Böylelikle, şirketler tüketici davranışının
temel kaynağı olan bilinçdışından veri alabilmeye başladı.
Başarı hikâyelerinizden/projelerinizden
bahsedebilir misiniz?
-
Thinkneuro, Türkiye’de ilk, dünyada 35.
nöropazarlama şirketidir. Öncelikle bu kadar hızlı hareket ederek ve piyasadaki
boşluğu görerek adım atmış ve dünyada sayılı nöropazarlama araştırma
şirketlerinden biri olmuştur. Bu noktada, belirleyici olan, Thinkneuro’nun
dünyadaki nörobilime dair gelişmeleri de takip ederek, pazarlama odağından
sapmamasıdır.
-
Aynı zamanda yenilikçi metodolojiler geliştirerek
şirketlerin pazarlama süreçlerini etkin hale getirmek Thinkneuro’nun tekrar
tekrar başardığı bir olgu. Örnek vermek gerekirse Türkiye’de bir GSM
operatörünün web sayfasının optimizasyonunda beyin dalgaları ve göz takip (eye
tracking) sistemi kullanıldı ve bu araştırmanın çıktılarına paralel olarak
yapılan değişiklikler o kadar etkili oldu.
Bununla beraber, çalışmanın bulgularını Hollanda’da Dünya Nöropazarlama
Bilim ve İş Konseyi’nin online perakende konferansında sunma şansına sahip
olduk. Thinkneuro’nun en önemli özelliği iş dünyasıyla bilim dünyasını mümkün
olduğunca kucaklaştırmasıdır.
Bu konuda kariyer yapmak isteyen kişilere ve kurumsal firmalara
önerileriniz nelerdir?
-
Öncelikle, üniversite çağına gelen gençlere
tavsiyemiz bilişsel bilimler üzerine odaklanmalarıdır. Gelecek yıllarda
nörobilimler ve sosyal bilimlerin evliliği oldukça keyifli, heyecan verici ve
katma değer yaratan iş alanları doğuracaktır.
-
Bunun yanında, kariyerlerine iktisat, insan
kaynakları, pazarlama, satış, reklam, psikoloji ve sosyoloji gibi alanlarda
devam eden kişilere tavsiyem nörobilimle ilgili makaleler ve kitaplar
okuyarak, insan davranışının merkezinde
yer alan bilinçdışı faktörleri içselleştirmeleridir. Bu içselleştirme süreci
sadece kariyerlerinde başarıyı getirmekle kalmayacak, kişisel hayatlarında
sevdikleriyle olan ilişkilerde de olumlu etki yaratacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder