Dr. Devrim Zafer Inkaya Kimdir?
Bilin Yazılım, Kurucusu
Dr. İnkaya, 1977 yılında Robert Kolej; 1981
yılında ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği; 1984 yılında ODTÜ İşletme bölümünden
mezun olduktan sonra, 2000 yılında İTÜ İşletme Mühendisliği bölümünden
"İnsan Kaynakları Yönetim Birimlerinin Yapılanması" konulu tezi ile
doktora derecesi aldı.
1981 - 1985 yıllarında Price Waterhouse Coopers'da
bilgi teknolojileri yönetim danışmanlığı yaptı. Profesyonel yaşamında yurt
dışında çeşitli projelerde görev alan İnkaya, 1990 yılında BİLİN’i kurduktan
sonra; Doğuş, Eczacıbaşı, Koç ve Toros Grubu gibi saygın topluluklara ait
birçok kurum; Türkiye’nin ilk on bankası içindeki 6 banka; ve ISO 500
listesinin ilk 10’undan 5 büyük sanayi kuruluşu da dahil olmak üzere 100’e yakın
kurumda İnsan Kaynakları süreçlerinin bilgi teknolojileri kullanılarak
yapılanması konusunda danışmanlık rolleri üstlendi.
Dr. İnkaya, 2007 – 2009 yıllarında Bilişim ve
Yazılım Eser Sahipleri meslek birliği Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini de
üstlenmiş olup, halen BİLİN'in Genel Müdür'lüğünü yürütmektedir.
2012 yılına ait mevcut yatırımlar ve projelerinize
ilişkin bilgi verebilir misiniz?
2012,
Bilin için önemli bir dönüşüm sürecinin başladığı yıl olarak kabul edilebilir. Dünya
üzerinde özellikle İK uygulamalarında bulut bilişim uygulamalarına geçişe
yönelik çalışmaların artması neticesinde bu yapıya da hazırlık olması için
bugüne kadar müşterilerimize çok başarılı bir şekilde hizmet verdiğimiz yazılım
altyapımızı, en son teknolojilerin kullanıldığı yeni ve daha da güçlü araçlar
ile donatıyoruz. Tabii bu teknoloji açısından yaptığımız bir şey. BİLİN olarak
müşterilerimize BT (Bilgi Teknolojileri) ve İK (İnsan Kaynakları) uzmanlık
alanlarının kavşağında hizmet verdiğimizin bilinci ile insan kaynakları süreçlerinde
de çok önemli gelişmeler gerçekleştiriyoruz. Şu sıralar özellikle Eleman Seçimi
ve İşe Alım süreci ile Performans Yönetimi sürecini tüm yönleri ile ele alan
uygulamalar geliştiriyoruz. 2013 yılında müşterilerimiz bu uygulamalar ile
kurumları içinde insan kaynakları fonksiyonlarının görünürlüğünü ve etkinliğini
çok daha yukarılara taşıyabilecekler.
Çalışanlarınızın motivasyonunu yükseltmek ve
şirkete bağlılığını artırmak için yaptığınız uygulamalar nelerdir?
Öncelikle
Bilin içinde tüm çalışanların; işini seven, yaptığı işe, müşterisine ve
kendisine saygı duyan kişilikte insanlar olması için işe alımdan itibaren
seçimde, oryantasyon döneminde ve eğitimlerde elimizden geleni yapıyor ve ciddi
bir eleme süreci çalıştırıyoruz.
Her zaman
çalışanı motive eden, monoton olmayan bir ortamda çalışıyoruz. Bu özellikler
ile aslında motivasyonu yükseltmek için falza bir şey de yapmanıza gerek
kalmıyor. Ücretlendirmenizde ve değerlendirmelerinizde adilseniz, elemanlarınız
sizin onlara saygı duyduğunuzu ve güvendiğinizi hissediyor ise gerisi
kendiliğinden geliyor.
Bilişim sektöründe
faaliyet gösteren şirketler bir taraftan faaliyetlerini sürdürürken, diğer
taraftan ‘sosyal sorumluluk’ projeleri açısından hareket alanı bulabiliyorlar
mı? Sosyal sorumluluk projeleriniz varsa nelerdir?
Bilişim sektöründe, gelişmekte olan ülkelerde diğer
sektörlere göre göreceli olarak daha az maddi yatırım ile çok daha fazla
ekonomik katkı sağlayabileceğiniz bir alan bu. Türkiye için de önemli bir çıkış fırsatı. Şu sıralar devlet
politikalarında da bu yöne doğru bir yaklaşım görülüyor ama henüz yeteri kadar
bilinçli değil. Teşvik uygulamaları var ama çoğunlukla yanlış yerlere
yönleniyor. Bunların da düzenlenebilmesi için bizim gibi insanların çaba
göstermesi gerekiyor.
Ben uzun zamandır şahsen BİYESAM (Bilişim ve Yazılım Eser
Sahipleri Meslek Birliği) ve YASAD gibi birkaç Bilişim STK’sının yönetiminde
yer aldım. Tabii çalışanlarımız bana bu vakti harcama lüksünü sağlamasalar idi
bunu yapamazdım. Şu sıralar “sektörel ara eleman meslek standartlarının
oluşması” için çalışmalar yapıyoruz. Ayrıca Bilin olarak Peryön’ün
çalışmalarına da katkıda bulunmaya çalışıyoruz. Örneğin, Peryön yararına ulusal
insan kaynakları metrikleri karşılaştırma sistemi için bir uygulama hazırladık.
Onu uygulamaya almaya çalışıyoruz.
Bilin Yazılım olarak insan kaynakları
uygulamalarınızda gerçekleştirdiğiniz yenilikler, varsa örnek çalışmalarınız
nelerdir?
Aslında
bizim tüm müşterilerimiz ile yaptığımız özel uygulamalar birer yenilik ve hepsi
de diğer kurumlar tarafından örnek olarak kıyaslama çalışmalarında
kullanılıyor.
Birkaç
tipik örnek vermek gerekirse;
·
Eczacıbaşı
Holding ve tüm topluluk şirketlerinin (40’a yakın şirket) tek bir veri tabanı
üzerinden tüm İK süreçlerini aynı standartlarda birlikte ve aynı zamanda
bağımsız olarak yürütmeleri dünyada da eşine az rastlanır güzel bir uygulama.
Üstelik bu uygulamada son zamanlarda yaptığımız bir çalışma ile kariyer sitesi
üzerinden adayların da aynı veri tabanına anında bilgi işleyebilmeleri konuyu
daha da enteresan bir hale getiriyor.
·
Halk Bankası,
kamu sermayeli bir kurum olarak sanırım İnsan Kaynakları Yönetiminde bilgi
teknolojilerini, çalışanlarına bu kadar derinlemesine sunabilen örnek
müşterilerimizden biri. İnsan kaynakları konusunda örnek uygulamalar yaparken,
yasal mevzuatı da eksiksiz takip etme yaklaşımımız doğrultusunda Sosyal
Güvenlik Kurumu tarafından emekli sandığına bağlı personelin bilgilerini
on-line ortama taşıma amacıyla geliştirilen “Hitap” projesine en erken uyum
sağlayan ve eksiksiz bilgi gönderen kurumlardan biri olmayı başarmıştır.
·
Renault ise
otomotiv sektörünün en önde gelen bir kurumu olarak, İnsan Kaynaklarının tüm
süreçlerini tek bir veri tabanı ve uygulama üzerinde yönetebilirken global
firmanın talep ettiği tüm veri ihtiyaçlarını da gerçekleştirdiğimiz entegrasyon
sayesinde kolayca sağlayabiliyor. Bu şekilde hem yerel ihtiyaçlarını en ince
ayrıntısına kadar kendi ülkesinde geliştirilmiş bir ürün ile, yerel ihtiyaçları
ve mevzuatı takip eden ve yazılıma hakim bir ekipten kolay ve hızlı bir şekilde alıyor, hem de
global İnsan Kaynakları veri ihtiyacını başka sistemlere ihtiyaç duymadan aynı
sistemden sağlayabiliyor.
·
İş
ortaklarımızla geliştirdiğimiz organizasyon şeması ve web tabanlı raporlama
sistemleri gibi entegre veritabanımız üzerinde çalışan eklentiler ile insan
kaynakları departmanlarının görsel sunum yeteneklerini arttırmaya yönelik
çalışmalara devam ediyoruz.
Bilin Yazılım’ın İK uygulamaları ile ilgili
bilgi verebilir misiniz?
Öncelikle
şunu belirtmek isterim. Bilin, 1990 yılından bu yana sadece insan kaynakları
uygulamalarına odaklanmış bir yerli yazılım teknolojileri ve insan kaynakları
danışmanlık şirketidir. Dolayısı ile geliştirmiş olduğu üründe bilgi teknolojilerinin
tüm çağdaş araçlarını derinlemesine mühendislik bilgileri ve deneyimi ile
harmanlarken, insan kaynakları yönetimi konusunda hem akademik hem de pratik
deneyimi olan danışmanları ile müşterilerine dünya üzerinde eşine çok az
rastlanır bütünleşik bir çözüm sunabilmektedir.
Bu
özelliklerin 20 yıldır Türkiye’nin en büyük ve saygın kurumlarında en talepkar
yöneticiler tarafından işlenmesi sonucunda ortaya çıkan HUMANIST İnsan
Kaynakları Yönetim Sistemi ise kapsam ve derinlik açısından birlikte
bakıldığında dünyadaki tüm benzerlerinden daha üst bir konuma yerleşebilecek
yapıdadır. Tek sorunu henüz global bir ürün kimliğini kazanamamış
olmasıdır. Biliyorsunuz, özellikle
gelişmekte olan ülkelerde, fonksiyonaliteden önce ürününüzün bir marka olması
önemlidir. Biz de son zamanlarda bu konuya ağırlık veriyor, bilinirliğimizi
arttırmaya çalışıyoruz. Aslında büyük kurumlar arasında bir bilinirlik
sorunumuz yok ama yaygınlaşmaya çalıştığınızda global isim olma ihtiyacı öne
çıkıyor.
HUMANIST,
şu anda, tek bir platform üzerinde temel insan kaynakları süreçlerinin tümünde bilgi
teknolojilerinden yararlanmayı sağlayan bir uygulamalar paketi. Temel olarak
organizasyon yönetiminden başlayıp;
·
eleman
talepleri,
·
iş
başvurularının toplanması,
·
adayların
değerlendirilmesi,
·
ön kontrollerin
yapılması,
·
işe alım,
·
oryantasyon,
·
akademi
yönetimi derinliğinde eğitim süreçleri,
·
her yönü ile
performans değerlendirmeleri,
·
kariyer
yönetimi,
·
bordro,
·
personel
bütçesi
gibi temel
süreçlerin yanında;
·
ulaşım
servisleri,
·
işçi sağlığı ve
iş güvenliği,
·
öneri ve
şikayetler,
·
disiplin yönetimi,
·
ücret
politikaları,
·
sözleşme
yönetimi,
·
zaman yönetimi
gibi
birçok ayrıntıda da aynı uygulamayı hazır web tabanlı özel çözümler ile
birlikte çok hızlı bir şekilde devreye almanız mümkün. Üstelik her uygulamada
büyük kurumların yıllar boyunca olgunlaşmış en iyi uygulama deneyimlerini bir
anda kurumunuza transfer etmek gibi bir fırsat ile birlikte.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder